Medlemsinflytande

Varje år före juni månads utgång ska föreningen hålla föreningsstämma (årsstämma). Vid detta tillfälle samlas alla medlemmar för att gemensamt gå igenom det gångna årets verksamhet. Styrelsen presenterar årsredovisning och verksamhetsberättelse. Föreningsstämman ska godkänna styrelsens arbete – ”ge styrelsen ansvarsfrihet”.

Till stämman kan alla medlemmar lämna in motioner med förslag på verksamhet eller åtgärder. Förslagen ska lämnas skriftligt till styrelsen senast den 1 februari eller före den senare tidpunkt som styrelsen bestämmer. Kallelse till stämman ska delas ut skriftligt till alla medlemmar.

Det är vid årsstämman som föreningen väljer styrelse, revisorer och valberedning för det kommande året.

Vid vissa tillfällen kan också extra föreningsstämma förekomma. Det kan till exempel handla om att föreningens stadgar behöver ändras eller om en speciell fråga inte kan vänta till nästa årsstämma. Styrelsen ska också kalla till stämma om minst 10 procent av medlemmarna begär det. En sådan begäran ska lämnas skriftligt till styrelsen.

Vid föreningsstämmor kan man bara fatta beslut i de frågor som står på den dagordning som har delats ut tillsammans med kallelsen.

Du kan också engagera dig i en arbetsgrupper. Just nu finns en trädgårdsgrupp men andra grupper kan vara på gång att bildas – hör av dig till styrelsen om du vill veta mer. Du kan också själv bilda en arbetsgrupp om det är någon särskild fråga som engagerar dig – kontakta styrelsen och berätta.

Du når styrelsen på info@plommongarden.se

Protokoll
Protokoll från föreningsstämmor ska vara tillgängliga för medlemmar senast tre veckor efter stämman. Protokollen publiceras under rubriken Stämma på den här webbsidan. Hör av dig till styrelsen om du föredrar att få protokollen i pappersform.

Det är endast stämmoprotokoll som samtliga medlemmar har rätt att ta del av. Protokoll från styrelsesammanträden är inte offentliga.